8.2.9 Planlegging av reiser for tiltakshaver, rådgiver og entreprenør
- Poeng totalt: 15
- Tidligfase: 5
- Designfase: 5
- Anleggsfase: 5
- Fast kriterium: Ja
- Revisjonskriterier
- Veiledning
- Dokumentasjon
8.2.9.1 For hver organisasjon som har ansvaret for å gjennomføre prosjektet, er det utarbeidet en reiseplan der målet er å finne riktig balanse mellom effektiv transport av reisende og minimale miljømessige og sosiale konsekvenser.
- Tiltakshaver
- Rådgiver
- Hovedentreprenør
Selv om reisevirksomheten knyttet til medarbeidere i tiltakshaver- og planleggingsgruppen er begrenset sammenlignet med reisevirksomheten i anleggsfasen, kan planleggingen av reiseplanene ikke bare bidra til å redusere negativ påvirkning, men også sette en standard for prosjektgruppen.
Både avstand og klimagassutslipp har mye å si, slik at tilbakelagt strekning og reisemåte er relevante faktorer. Hvis personer i ledergruppen reiser med fly, regnes dette altså som reisevirksomhet med stor påvirkning.
Gode tiltak kan for eksempel være tilgang til offentlige transportforbindelser, minibusstilbud, midlertidige overnattingsmuligheter, oppfordringer til bildeling og å fastsette spesifikke reiseruter (inkludert tilgangsordninger, innlosjering på stedet, parkering og offentlig transport).
Måltall
Medarbeidernes reisevirksomhet kan styres og kontrolleres ved å implementere systemer for overvåkning og registrering av reiser mens arbeidet pågår.
Ved hjelp av en undersøkelse av medarbeidernes reisevirksomhet kan man registrere:
- De ulike transportmidlene som brukes
- Frekvensen og den tilbakelagte strekningen for reiser til og fra anlegget
Reduksjon og overvåkning av medarbeidernes reisevirksomhet kan for eksempel rapporteres ved hjelp av denne beregningen:
Samlet antall turer til anlegget knyttet til medarbeideres kjøretøy eller andre transportmidler per GBP 100 000 i kontraktsverdi, ved å bruke en formel som f.eks.:

Samlet tilbakelagt strekning (km) knyttet til medarbeidernes reiser til og fra anlegget (tur-retur) per GBP 100 000 i kontraktsverdi, ved å bruke en formel som f.eks.:

Gjennomsnittlig tilbakelagt strekning per person til og fra anlegget, for eksempel ved hjelp av formelen:

Prosentandel som bruker lokale offentlige transportmidler, ved å bruke en formel som f.eks.:

Det kreves dokumentasjon på at behovet for reiseplaner er vurdert, fremfor dokumentasjon på antallet bevegelser med bestemte transportmidler. Dokumentasjonen på implementeringen kan være rapporter som viser antallet medarbeidere som reiser til jobben med bil sammenlignet med offentlig transport, antallet biler sammenlignet med antallet medarbeidere på anlegget, eller tilsvarende rapportering. Dokumentasjonen kan alternativt omfatte beregninger og rapportering basert på måltall.