7.4.15 Overskuddsmaterialer
- Poeng totalt: 20
- Anleggsfase: 20
- Fast kriterium: Ja
- Revisjonskriterier
- Veiledning
- Dokumentasjon
7.4.15.1 En vurdering for å redusere mengden bestilt overskuddsmaterialer har blitt utført og implementert.
Overbestilling er fortsatt vanlig praksis i bygg- og anleggsbransjen, men materialmengder som overskrider kravene kan bidra til det totale materialtapet. Redusert overbestilling kan redusere avfallsmengden og bidra til kostnadsbesparelser. Eksempler på tiltak for å redusere overbestilling er nøyaktige bestillinger (nøyaktige materialkrav og realistiske materialtap), logistikkplanlegging (leveringsstrategi, tilstrekkelig lagringsplass og effektiv flytting av materialer til arbeidsflater) eller installasjonselementer (effektivt arbeid og installasjon samt lagring av rester til gjenbruk).
Måltall
Vurdering og overvåkning av tiltak iverksatt for å redusere bestilt overskuddsmateriale kan rapporteres som sammenligninger mellom opprinnelige mål for minimum bestilt overskuddsmateriale og faktisk bestilt overskuddsmateriale, basert på denne beregningen:
Prosentandel av materialer som ble bestilt, men ikke brukt i de fullførte permanente arbeidene, i forhold til alt bestilt materiale, ved å bruke en formel som f.eks.:

Overskuddsmaterialer bestilt per GBP 100 000 i kontraktsverdi, ved å bruke en formel som f.eks:

Totale kostnader (GBP) for overskuddsmaterialer per GBP 100 000 i kontraktsverdi, ved å bruke en formel som f.eks.:

Prosentandel av overskuddsmaterialer bestilt i forhold til kontraktsverdien, ved å bruke en formel som f.eks.:

Dokumentasjonen vil omfatte belegg for at det er utarbeidet materialprognoser og logistikkplaner, som tydelig illustrerer hvordan overbestilling er håndtert. Dokumentasjon på tiltak iverksatt for å registrere materialer som er bestilt til stedet og deretter ikke brukt i arbeidene, kan hentes fra avfallsplanen og/eller annen dokumentasjon på mengdeberegning. Dokumentasjonen kan alternativt omfatte beregninger og rapportering basert på måltall.