Planlegging av reiser for tiltakshaver, rådgiver og entreprenør (8.2.9, 8.2.10)
Selv om reisevirksomheten knyttet til medarbeidere i tiltakshaver- og planleggingsgruppen er begrenset sammenlignet med reisevirksomheten i anleggsfasen, kan planleggingen av reiseplanene ikke bare bidra til å redusere negativ påvirkning, men også sette en standard for prosjektgruppen.
Både avstand og klimagassutslipp har mye å si, slik at tilbakelagt strekning og reisemåte er relevante faktorer. Hvis personer i ledergruppen reiser med fly, regnes dette altså som reisevirksomhet med stor påvirkning.
Gode tiltak kan for eksempel være tilgang til offentlige transportforbindelser, minibusstilbud, midlertidige overnattingsmuligheter, oppfordringer til bildeling og å fastsette spesifikke reiseruter (inkludert tilgangsordninger, innlosjering på stedet, parkering og offentlig transport).
Måltall
Medarbeidernes reisevirksomhet kan styres og kontrolleres ved å implementere systemer for overvåkning og registrering av reiser mens arbeidet pågår.
Ved hjelp av en undersøkelse av medarbeidernes reisevirksomhet kan man registrere:
- De ulike transportmidlene som brukes
- Frekvensen og den tilbakelagte strekningen for reiser til og fra anlegget
Reduksjon og overvåkning av medarbeidernes reisevirksomhet kan for eksempel rapporteres ved hjelp av denne beregningen:
Samlet antall turer til anlegget knyttet til medarbeideres kjøretøy eller andre transportmidler per GBP 100 000 i kontraktsverdi, ved å bruke en formel som f.eks.:

Samlet tilbakelagt strekning (km) knyttet til medarbeidernes reiser til og fra anlegget (tur-retur) per GBP 100 000 i kontraktsverdi, ved å bruke en formel som f.eks.:

Gjennomsnittlig tilbakelagt strekning per person til og fra anlegget, for eksempel ved hjelp av formelen:

Prosentandel som bruker lokale offentlige transportmidler, ved å bruke en formel som f.eks.:
