Miljømessige og sosiale prestasjonskrav i kontrakter (1.1.4)

BREEAM Infrastructure for prosjekter - Utgave 6, 2024

Miljømessige og sosiale prestasjonskrav i kontrakter (1.1.4)

Erfaringer viser at utformingen av en kontrakt kan ha vesentlig innvirkning på atferden til partene som inngår den. Dette gjelder særlig temaer som man antar som underforstått, i stedet for å fastsette dem som presise krav. Det man søker her er at krav til miljømessige og sosiale aspekter fastsettes presist og entydig, slik at det ikke hersker noen tvil om disse kravene og de prosjekterende og entreprenørene får ressursene som kreves for å kunne oppfylle kravene.

Sosiale aspekter kan omfatte en rekke temaer. Her er noen generelle eksempler:

  • Kontakt med lokalsamfunnet for konsultasjon om aktuelle temaer;
  • Kontakt med lokale skoler for å skape bevissthet rundt bygg- og anleggsteknikk;
  • Bidrag til den lokale økonomien, for eksempel ved å bruke lokal arbeidskraft i prosjektet;
  • Forbedring av lokale fasiliteter som en del av kontrakten;
  • Tidlig inngå forpliktelser til å redusere støy og forstyrrelser til et minimum innenfor rammen av anleggsarbeidet som kreves

Vær oppmerksom på at dette kriteriet bare krever dokumentasjon på at tiltakshaveren spesifiserer miljømessige og sosiale aspekter i kontraktskravene. Mulighetene for de prosjekterende og entreprenøren til å oppnå poeng for sine mål dekkes i 1.1.5 og 1.1.6. Metodene for overvåkning og rapportering omtales også i 1.1.5 og 1.1.6. Oppnåelse av målene dekkes i andre deler av denne manualen.