Planlegging av reiser for tiltakshaver, rådgiver og entreprenør  (8.2.9, 8.2.10)

BREEAM Infrastructure for prosjekter - Utgave 6, 2024

Planlegging av reiser for tiltakshaver, rådgiver og entreprenør  (8.2.9, 8.2.10)

Selv om reisevirksomheten knyttet til medarbeidere i tiltakshaver- og planleggingsgruppen er begrenset sammenlignet med reisevirksomheten i anleggsfasen, kan planleggingen av reiseplanene ikke bare bidra til å redusere negativ påvirkning, men også sette en standard for prosjektgruppen.

Både avstand og klimagassutslipp har mye å si, slik at tilbakelagt strekning og reisemåte er relevante faktorer. Hvis personer i ledergruppen reiser med fly, regnes dette altså som reisevirksomhet med stor påvirkning.

Gode tiltak kan for eksempel være tilgang til offentlige transportforbindelser, minibusstilbud, midlertidige overnattingsmuligheter, oppfordringer til bildeling og å fastsette spesifikke reiseruter (inkludert tilgangsordninger, innlosjering på stedet, parkering og offentlig transport).

Måltall

Medarbeidernes reisevirksomhet kan styres og kontrolleres ved å implementere systemer for overvåkning og registrering av reiser mens arbeidet pågår.

Ved hjelp av en undersøkelse av medarbeidernes reisevirksomhet kan man registrere:

  • De ulike transportmidlene som brukes
  • Frekvensen og den tilbakelagte strekningen for reiser til og fra anlegget

Reduksjon og overvåkning av medarbeidernes reisevirksomhet kan for eksempel rapporteres ved hjelp av denne beregningen:

Samlet antall turer til anlegget knyttet til medarbeideres kjøretøy eller andre transportmidler per GBP 100 000 i kontraktsverdi, ved å bruke en formel som f.eks.:

Samlet tilbakelagt strekning (km) knyttet til medarbeidernes reiser til og fra anlegget (tur-retur) per GBP 100 000 i kontraktsverdi, ved å bruke en formel som f.eks.:

Gjennomsnittlig tilbakelagt strekning per person til og fra anlegget, for eksempel ved hjelp av formelen:

Prosentandel som bruker lokale offentlige transportmidler, ved å bruke en formel som f.eks.: