1.2.11 Opplæring i bærekraft
- Poeng totalt: 30
- Tidligfase: 10
- Designfase: 10
- Anleggsfase: 10
- Fast kriterium: Ja
- Revisjonskriterier
- Veiledning
- Dokumentasjon
- 1.2.11 Mer informasjon
1.2.11.1 Hver prosjektfase har hatt et opplæringsprogram for miljømessige og sosiale aspekter som var relevante for prosjektet og ble gjennomført på riktig nivå blant deltakerne.
Prosjektspesifikk opplæring i miljøaspekter skal som et minstekrav dekke vesentlige miljømessige påvirkninger og -muligheter som er identifisert (se 1.2.7), og hvordan man skal håndtere disse. Dokumentasjonen kan også omfatte utgaver av avfallsplaner, reduksjon av avfall, effektiv materialutnyttelse, minimalt energiforbruk gjennom hele levetiden til det fullførte prosjektet og reduksjon av vannforbruket. Disse aspektene kan belyses gjennom ulike typer opplæring, for eksempel formelle kurs for medlemmer av prosjektgruppen, opplæring under møter i prosjektgruppen eller i presentasjoner og sikkerhetssamtaler på anlegget. Ressurser, som veiledningen i god miljøpraksis på anlegg fra CIRIA (C741, 2015) og det tilhørende heftet (C762, 2016), inneholder nyttig informasjon om miljøstyring på anlegg. Dokumentasjon på opplæringen skal være tilgjengelig.
Dokumentasjonen kan omfatte registreringer av oppstart- eller opplæringssamtaler ved anlegget, formelle opplæringsseminarer for prosjektet, orienteringer eller andre former for opplæring knyttet til prosjektet (f.eks. etablering av oterhi eller bruk av nytt utstyr) samt seminarer med representanter for tiltakshaveren, de prosjekterende og prosjektgruppen der man identifiser og gjennomgår miljørisiko.
NB: Dette er ikke innhold som står i manualen, men tilleggsinformasjon som er utgitt av BRE eller av Grønn Byggallianse som kan være aktuelt for dette kriteriet.
Aktuelle norske standarder og veiledninger
Listen som viser norske kompatible standarder og veiledninger (ligger her) viser at prosjektet kan bruke følgende dokumenter samle for å dekke temaer som bør inngå i opplæring av bærekraft: